Om fastigheten
Färdigställt: 2014
Antal lägenheter: 90st
Lägenhetsfördelning: 30 ettor, 30 tvåor och 30 fyror. Två hyrbara lokaler vid markplan.
Antal våningar: 15
Hiss: Ja, två stycken, innermått stora: l*b*h 2.10m*1.10m*2.10m
Garage: Ja, 71st vanliga, 22st med 22kW ladduttag Typ 2st. MC-platser finns också.
Uppvärmning: Fjärrvärme med FTX
Varmvatten: Ingår i avgiften
TV: Comhem. Uppsagt från 2025. Internet TV, Smart TV osv efter uppsägning.
Bredband: Bahnhof
Inga inplanerade stora renoveringar/ombyggnader (2024-06-27).
I dagsläget finns det lediga parkeringsplatser i garaget att hyra. Kostnaden för att hyra en vanlig garageplats är 1450kr/månad, 1750kr/månad för laddplats (elkostnad tillkommer) samt MC 600kr/månad. För mer information eller om du vill hyra en plats kontakta Nordstaden på nummer 08-32 40 60
Felanmälan
BRF Kristallen 1 löpande förvaltning drivs av Nordstaden
De flesta fel som inträffar inne i lägenheten är ditt personliga ansvar. Några undantag finns som värme, ventilation, vatten och avlopp. Lyssna med Nordstaden vid osäkerhet.
Felanmälan hos Nordstaden gäller för gemensamma utrymmen utanför lägenheten som hiss, entré och fasad.
Felanmäl för ej akuta fel görs via internet på www.nordstaden.se/kundportal, ringa kundtjänst på 08-32 40 60 eller maila på kundtjanst@nordstaden.se.
Öppettider: mån – fre 07:00-16:00, dadg före helgdag stänger vi 13:00.
Om ni som medlem har behov av hjälp med något i er lägenhet kan ni beställda det av Nordstaden och de hjälper till i mån av tid och kunskap. Även detta kan beställas genom någon av kontaktuppgifterna ovan.
Övrig tid ring fastighetsjouren på 08-18 70 00
Störningsjour
Om du som boende i fastigheten utsätts för allvarliga störningar i ditt boende eller om du märker att obehöriga befinner sig i fastigheten kan du ringa vår störningsjour.
Så här gör du:
- Vid störning, ta i första hand en kontakt med den aktuella grannen direkt
- Om grannen fortsätter störa så kontakta störningsjouren (se telefonnummer längst ner)
När du ringer störningsjouren måste du uppge:
- Ditt eget namn, adress och telefonnummer
- Namn och lgh nummer till den som stör (om man vet namnet till boende)
- Förklara hur störningen har sett ut samt hur den just nu ser ut
- Störningsjouren åker inte ut på anonyma anmälningar men självklart berättar inte väktaren vem som gjort anmälan
Vad är en störning?
- Ljudstörningar som tex att spela för hög musik, hög volym på TV eller skrik.
- Obehöriga i fastighten
Mellan klockan 22.00 och 07.00 bör man ta extra hänsyn och vara lite tystare.
Vad händer när man ringer Störningsjouren?
Vi har ett eget nummer som kopplas till en larmoperatör som hanterar ärendet. Bevakningsassistans skickar direkt ut en bil till berörd lägenhet. Anmälaren är anonym inför alla förutom för Styrelsen.
Det kostar inget för dig som ringer Störningsjouren. Om en störning konstateras i högre grad kommer du som är ägare av den störande lägenheten faktureras utryckningskostnaden.
Telefonnummer störningsjour: 08-124 44 601
Har du några funderingar så är du varmt välkommen att kontakta Styrelsen
Sophantering
I fastigheten finns två sopnedkast. En är till hushållssopor och en är till matavfall. Nedkasten är kopplade till en sopsug som för bort soporna, för att sen plockas upp av Sundbyberg stads avfallsentreprenör. Det är bra att undvika kasta ner allt för stora föremål som tex. pizzakartonger i sopnedkasten då detta kan leda till kostsamma stopp. Har det blivit stopp i något av nedkasten är det viktigt att detta felanmäls så snart som möjligt.
Hushållssopor
De brännbara hushållssoporna bränns och energin tas tillvara genom att bli till fjärrvärme eller elektricitet. För att läsa mer om hushållsopor klicka här.
Matavfall
De matrester som hamnar i matavfallet återvinns för att bli biogas och biogödsel. Till matavfallet ska papperpåsar användas. Dessa går att hämta i cykelrummet på plan -2
Återvinningsstation
På Vackra vägen, ungefär 150 meter från fastighetens entré, finns en återvinningsstation. Där finns behållare för glas, metall, plast, papper och tidningar.